BUDAPEST CITYTRIP

© The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip

Wauw. Een Budapest citytrip . Ik weet niet waar ik moet beginnen. Deze lucky bastard kreeg een Europese city trip cadeau nog voor haar verjaardag. Een keuze maken was nog best lastig. Budapest was de gelukkige winnaar, omdat ik dacht dat daar genoeg te doen en te zien zou zijn. Schrik niet van de lange post! Ik wilde alle drie de dagen in één post stoppen. So be ready for a lot of photos! Helemaal onderin vind je ook de Budapest vlog. Hier gaan we; Budapest in 3 dagen.

DAG 1: Om half acht in de ochtend werd ons vliegtuigje van de gate geduwd, richting de baan. Zo gezegd zo gedaan, binnen no-time zaten we al hoog in de lucht. De reis in de lucht was maar 2 uurtjes. Peanuts vergeleken met de 9 uur die we naar Dominicaanse hebben gevlogen.

Eenmaal in Budapest zijn we eerst naar het hotel gegaan om de koffers te droppen en ons even om te kleden. Wat was het mooi weer zeg! Van af ons hotel liepen we naar het mooie oude station Keleti, en namen we de metro naar de Donau. We hebben even langs de Donau gelopen en zijn toen over gestoken naar Buda(de Donau split Budapest in 2 delen, Buda en Pest). Daar hebben we de Gellért hill beklommen (staat gelijk aan 45 verdiepingen trap lopen). Onderweg naar boven had je steeds leuke stukjes waar je kon zitten en van het uitzicht kon genieten. Boven aan de Gellért hill staat het vrijheidsbeeld.

What goes up, must come down’ dus gingen wij weer naar beneden en liepen wij langs de Donau richten het Noorden naar Castle hill (hello Ed Sheeran song). Daar gingen wij met het trammetje de berg op, want nog een berg beklimmen was geen optie. Op Castle Hill vind je het paleis, de paleis tuinen, Matthiaskerk en het vissers bastion.

Door de paleis tuinen zijn we naar beneden gelopen om vervolgens weer over te steken naar Pest. Na een lekker hapje en een drankje zijn we opzoek gegaan naar de boot. Door het lekkere weer was het super fijn op de boot, lekker een windje en een zonnetje. Perfect om over de Donau te varen en alles van een afstandje te bekijken, zoals het prachtige Parlements gebouw van Budapest. Na de boottocht hebben we een leuk tentje midden in het centrum gezocht om te eten. Al vrij vroeg gingen we terug naar het hotel en lekker slapen.

© The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip© The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip

DAG 2: De tweede dag was voor Pest, we wilde door de straten lopen, een museum bezoeken en naar de spa. Als aller eerste gingen we naar House of Terror. Dat is een museum in het ouden Nazi hoofdkantoor van Budapest, en is later ook een communistisch hoofdkantoor. Binnen mochten helaas geen foto’s gemaakt worden. Maar het was allemaal heel heftig.

Toen het een klein beetje begon te regenen gingen we precies de Szent István Bazilika in. Echt een prachtige kerk! Eenmaal de kerk weer uit regende het zo hard dat we besloten een kopje koffie te gaan drinken ergens. De medium koffie die ik bestelde leek alleen net een extra large! De kop was zo groot en diep, het leek meer een soep kom. De eerste dag konden we het Joden monument, van allemaal schoenen, maar niet vinden en vandaag moest het lukken. En we vonden hem hoor! De schoenen, beter bekend als de Donabu Promanade, zijn er om de joden te gedenken die in de 2e wereld oorlog zijn vermoord.

Het Parlemens gebouw hadden we alleen van een afstandje en van af de boot gezien, nu we er lang liepen kon je nog meer genieten van het indrukwekkende gebouw. Niet veel later zaten we in een heerlijk warm bad op het dak van de spa. Heel je lichaam warm, je gezicht krijgt wat frisse lucht, en je kijkt je ogen uit met zo een uitzicht.

Die zelfde avond genoten we van een heerlijk stuk vlees die we zelf moesten steengrillen! Roy vond dat natuurlijk echt geweldig!

© The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip © The life of Joy – Joy van Zetten. Budapest citytrip

DAG 3: na eigenlijk heel Buda en Pest gezien te hebben, wilde ik nog graag naar het stadspark van Pest. Daar zit Heroes Square, een oud kasteel met museums en de dieren tuin! Dit alles was wel een dag taak hoor. Als aller laatste liepen we nog langs de Donau en schoot ik een onwijs mooi plaatje!

Ik vind Budapest echt geweldig. Hele mooie plekken, de mensen waren ook echt heel aardig. Wij hadden bij het boeken ook de Budapest Card gekocht. Daarmee kan je met al het openbaar vervoer reizen, en je krijgt ook bij heel veel museum en restaurants korting. Budapest is echt een aanrader!!